WIL JIJ MEER OMZET IN JOUW KAPSALON ZONDER EXTRA INSPANNING?

Het gemiddelde verkooppercentage van producten in een kapsalon ligt rond de 10%. Dit betekent dat 10% van jouw omzet komt uit de verkoop van producten. Hoe geweldig zou het zijn wanneer je dit omhoog kunt brengen. Dit kost je geen extra tijd en met de tips hieronder krijg je ook nog gelukkige klanten.

Eleven Australia producten.jpg

Tip 1: Producten achter de toonbank uit.

De balie werkt als een drempel. De ruimte achter de balie voelt als verboden gebied waar hij/zij niet hoort te komen. Maar in een aankoopproces wil je ook graag iets ruiken, informatie lezen of de prijs weten. Wanneer je dit moet vragen omdat de producten “onbereikbaar” zijn, is dit lastig omdat je, wanneer iets je niet past, je “nee” moet zeggen en het product moet laten terugzetten.

Tip 2: Prijzen van de producten vermelden.

Wanneer denk je dat H&M meer verkoopt: wanneer ze hun producten prijzen of wanneer er geen prijzen vermeld worden?

Klanten willen graag in privacy besluiten of een aankoop in hun portemonnee past. Wanneer ze moeten vragen naar de prijs vinden ze het vervelend wanneer ze het terug moeten zetten. Het vermelden van de prijzen kun je op verschillende manieren doen.

  • Kleine stickertjes op de onderzijde waar je handmatig de prijs op vermeldt.

  • A4 of A5 standaards van plexiglas die je tussen de producten kunt plaatsen. Eleven Australia Nederland heeft deze op voorraad en sturen deze graag op.

Tip 3: Volle vakken. Maak er geen etalage/presentatie van.

Zorg dat het retail vak er zo uitziet dat het uitnodigt om naar toe te gaan en iets te pakken. Dat betekent volle vakken dus minimaal 3 stuks van ieder op de plank. Wanneer er maar 1 product staat, oogt het als een productpresentatie waar je vooral vanaf moet blijven.

Eleven Australia in salon.jpg

Tip 4: Communicatie met de klant in de stoel.

Nog veel te vaak horen wij dat het verkopen van producten wordt ervaren als een worsteling. De klant niet willen “pushen” of iets “aansmeren” zijn vaak gebruikte termen. Maar hoe weet je dat de klant zo denkt? Dat vul je zelf in en hoeft niet de waarheid te zijn.

Heel veel badkamer kasten zijn gevuld met ongebruikte drogisterij producten. Omdat ze toch niet deden wat op de verpakking werd beloofd en je niet vooraf kunt testen. Jouw advies in combinatie met de mogelijkheid tot proberen voor aankoop, bespaart de consument een hoop geld. Van professionele producten heb je minder nodig, het sluit aan bij de wens en zal dus tot de laatste druppel worden opgemaakt.

Ben er bewust van dat jij de professional bent. Degene die het haar, de wensen of problemen kent. Degene ook die hier een oplossing voor kan geven. Maar dan moet je er wel naar vragen!

  • Zou je meer glans willen? Wil je af van pluizig haar? Of wil je graag meer volume?

  • Vertel over de resultaten die een product kan geven. Praat niet teveel over ingrediënten. Vaak is dit totaal niet interessant voor klanten.

  • Vertel wat er gebeurt wanneer men iets niet doet. Bijvoorbeeld geen bescherming of verzorging voor het haar tijdens een zon/zee vakantie.

Je bent niet aan het verkopen maar een oplossing aan het geven voor problemen of wensen.

sales quote.jpg

Tip 5: Nooit korting geven op jouw ambacht & vakmanschap.

Wanneer je iets speciaals wilt doen kun je beter een korting geven op een product dan korting geven op de behandeling. Jouw uurtarief moet heilig zijn en op deze manier geef je de klant toch iets extra’s. Daarnaast laat je hem/haar kennismaken met een product, wat kan zorgen voor een herhaal aankoop.

Ook proef verpakkingen geven is een mooie manier om iets speciaals te doen. Eleven Australia heeft deze van de: Hydrate shampoo en conditioner, Smooth Me Now shampoo en conditioner, I Want Body Volume shampoo en conditioner, Blonde shampoo en treatment, Give me Clean Hair Dry Shampoo en de Give Me Hold Flexible Spray

 Zet producten bij de wasbak of op het toilet en laat zo de klant kennismaken.

Zet producten bij de wasbak of op het toilet en laat zo de klant kennismaken.


Heb je een salon en ben je geïnteresseerd in een samenwerking of benieuwd naar onze producten? Vraag dan de Eleven Australia Demo-Box aan met een selectie uit onze product range en we vertellen je graag of dat je in aanmerking komt.

Eleven Australia Demo box.jpg
EVE-Tilburg.png

BACKSTAGE IS ON STAGE

ON STAGE: ARJAN BEVERS & LEO ALKEMADE

Op Maandag 27 augustus 2018 organiseren wij een "BACKSTAGE IS ON STAGE" event bij EVE in Tilburg. Dit is bedoeld voor alle saloneigenaren en hun medewerkers. Ook wanneer je geen klant bent bij ons ben je van harte welkom. Benieuwd en wil je meer informatie klik hier.

 Wil je geïnspireerd worden door Arjan of heb je vragen over kleur, styling, finish, fotografie en/of social media? Schrijf je in via het contactformulier of gebruik hiervoor onderstaande knop. Per e-mail: event@beautybrands.nl